Gazali Ve İbn-i Rüşt’ün Din Ve Siyaset İlişkisine Dair Görüşmelerinin Karşılaştırılması
1. GİRİŞ
Büyük Selçuklu ve Abbasi devletlerinin Siyasal-Dini çizgisinin İran’da bulunan kültürün etkisinde olduğunu söylemek mümkündür. Bunu sonucu olarak da patrierkal yani baba devlet, kutsal devlet fikrinin oluştuğunu da söylemek mümkündür. Endülüs’te ise İran etkisinin bu unsur bulunmamaktadır. Buradan yola çıkarak Gazali’nin Selçuklu-Abbasi döneminde yaşamış bir İslam düşünürüdür. Ayrıca, İbn Rüşd adında Endülüs’te yaşamış bir İslam düşünürü bulunmaktadır. Buradan hareketle iki düşünür arasında ki asıl rekabetin dinin nasıl anlaşılacağı konusunda olduğunu söylemek mümkün olacaktır. Gazali; iman faktörünü öne sürerken, İbn Rüşd, bilimle açıklama yaparak İslam’dan bahsetmektedir. Gazali din ve siyaset arasındaki ilişkiyi ‘’vahiy’’ temelli ele alırken; İbn Rüşd ‘’akıl’’ temelli ele almaktadır.1 Toplumsal problemlere karşı son derece duyarlı davranmış, bir filozof olarak sadece teori ile ilgilenmemiş, ameli yansımaları da ciddiyetle takip etmiştir.2
Gazâli, gerek şahsiyeti ve gerekse bıraktığı ilmi eserlerle üzerinde daha çok sayıda ilmi çalışmalar yapılmaya müsait olan bir âlimdir.3 Devrin en gelen ilim müesseselerinden olan Nizamiye Medresesi’nden aldığı birikimle, her türlü siyasi, dini ve içtimai akımlarla mücadele etmiştir. Bu sayede, yaşadığı dönemde dini ve ilmi noktada en yüksek konuma erişmiştir. Akıllı ve zeki bir kişiliğe sahip olan Gazâli, eserlerinde ileri sürdüğü fikirlerle birçok ilim adamını etkilemiştir.
Din ve siyaset arasındaki ilişki geçmişten günümüze kadar gelmiş ve halen devam etmekte olan bir tartışmanın konusunu oluşturmaktadır. Biz bu çalışmamızda bu tartışmayı iki büyük filozof olan Gazali ve İbn Rüşd üzerinden ele alacağız. Çalışmanın ilk bölümünde kavramsal bir çerçeveden Gazali ve İbn Rüşd’ü ele alacağız. Çalışmanın ikinci bölümünde kavramsal çerçeve dahilinde siyaset ve din ilişkisini ele alacağız.
2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE
2.1. Gazali
Ebu Hamid el-Gazali olarak da bilinen Gazali, Selçuklu döneminde yaşamış önemli İslam alimi ve filozoftur. Selçuklu sultanlarından Tuğrul Bey, Alparslan ve Melikşah devirlerini gören Gazali, Selçuklu veziri Nizâmülmülk tarafından şimdiki tabirle, Nizâmiye Üniversitesi rektörlüğüne tayin edildi. Usul-i hadis, usul-i fıkıh, kelam, mantık, hukuk gibi alanı öğrenen Gazali, çok sayıda eser bırakmıştır4 Gazali İslam düşünce tarihinde en çok tartışılan ve üzerinde en çok çalışma yapılan şahsiyetlerin başında gelmekle birlikte İslam düşünce tarihinde bir dönüm noktası olarak kabul edilir.5
Bir şahıs üzerinde çalışırken, onun yaşadığı devirdeki siyasi arka plan göz ardı edilemez. İnsan zorunlu olarak bir çevrede yaşadığından, onun hem çevreden etkilenmesi hem de çevreyi etkilemesi kaçınılmazdır. Yaşadığı çevre itibariyle oldukça buhranlı bir coğrafyada yaşayan Gazâli’ nin düşünce yapısının oluşmasında, içinde bulunduğu ortamın etkisi oldukça büyüktür. O dönemde meydana gelen siyasi gelişmeler Gazâli’yi ve onun düşünce sistemini etkilemiştir. Gazâli’nin yaşadığı devir, Abbasi devletinin zayıflamaya başladığı ve bunun sonucu olarak birçok İslam devletinin ortaya çıktığı bir devre rastlar. Bu devir olan 11. yy’ da İslam âleminde, bir dağınıklık ve parçalanmışlık göze çarpmaktadır.6 İslam coğrafyası, Şii ve Sünni halifelikler olmak üzere iki kutba ayrılmış; buna dayalı olarak da pek çok siyasi oluşum teşekkül etmiştir. Dini bölünmüşlüğün yanında meydana gelen siyasi bölünmüşlük, bulunulan coğrafyada siyasi ve sosyal buhranları da beraberinde getirmiştir. Çeşitli mezhep ve akımların çarpıştığı ve ölümle sonuçlanan siyasi olayların gerçekleştiği bir ortamdır. Gazâli’nin yaşadığı devirde Selçuklu devletinin dini siyaseti, Sünni akidenin yayılmasını ve yerleşmesini sağlamaya yöneliktir.
Gazâli’nin yaşadığı dönemde siyasi durum açısından, Batınilik ve Haçlı seferleri siyasi otoriteyi meşgul eden başlıca iki sorun olmuştur. İlmi çalışmalarıyla, siyasi otoriteden yana bir tavır alan Gazâli, el- Munkiz’u Mine’d- Dalâl adlı eserinde gerçeği arayanların kelamcılar, Batıniler, Felsefeciler ve Sufiler olduğunu belirtir. Gazâl’i siyasetinde, dini referans olarak almayan bir siyasi otoritenin, ömrünün az olacağı görülmektedir.7 Devrindeki siyasi buhrandan dolayı, çeşitli ekollerle- mevcut otorite lehine- ilmi mücadeleye girişen Gazâli, bu konuda oldukça etkili olmuş ve bu sayede siyasi otoritenin takdirine mazhar olmuştur. Gazâli’nin bu şöhretinde kuşkusuz Batıni faaliyetlerin etkisi göz ardı edilemez. Özellikle siyasi otoritenin talimatıyla dönemin halifesine yazdığı el- Müstazhiri adlı eser bunun en önemli kanıtıdır. Gazâli düşüncesinde, devletin vazifesi, insanların dünya ve ahiret mutluluğunu hazırlamak için, sadece dini hükümleri uygulamakla yetinmeyip, aynı zamanda toplumdaki dini bilgi seviyesinin yükseltilmesi için gayret göstermek olmalıdır.8
Sonuç olarak, Gazâli’nin de yaşadığı devrin siyasi coğrafyasından etkilenmemesi söz konusu olamaz. Belki de onun çok yönlü bir şahsiyet olarak yetişmesinde yaşadığı devir etkili olmuştur. Ayrıca o, siyasi otorite tarafından doğrudan görevlendirilerek Batıniliğe karşı fikri mücadeleyi sürdürmüştür. Bundan dolayı o, siyasi otoriteyle sürekli ilişki halinde bulunarak çeşitli ilmi faaliyette bulunmuştur. Siyasete dair en önemli eserlerinden birisi ise Tibru’l Masbuk fi- Nasihatü’l Mulük’tür.9
2.2. İbn Rüşd
Künye ve nisbesini de içeren tam adıyla, Ebu’l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Ahmed b. Ahmed b. Rüşd el-Kurtubi olan filozof İbn Rüşd, 14 Nisan 1126 yılında Kurtuba´da doğmuş ve 10 Aralık 1198 tarihinde Marakeş, Fas´ta vefat etmiştir. Murabıtlar ve Muvahhidler dönemi ilim, idare ve siyaset çevrelerinde şöhret ve nüffiz sahibi seçkin bir aileye mensup olan, Endülüslü-Arap felsefeci, hekim, fıkıhçı, matematikçi ve tıpçı olan İbn-i Rüşd’e göre tek filozof Aristo’ydu.10
8. yüzyıldan 13. yüzyıla kadar geçen yaklaşık beş asır, İslam dünyasında dil, edebiyat, dini ilimler ve felsefe alanında yoğun olarak devam eden çalışmaların en olgun ürünlerini verdiği bir altın dönem olmuştur. İbn Rüşd, işte bu verimli ve feyizli dönemin sonlarında çok yönlü bir ilim ve düşünce adamı olarak Endülüs’te yetişen en önemli filozoflardan biridir. Batı onun sayesinde Aristo’yu yeniden tanıyabilme fırsatı bulmuştur. O, birçok hocadan edebiyat, hukuk, kelâm, tıp ve felsefe dersi almış, orta çağda bilinen bilimin bütün konularına dair eserler yazmıştır. İbn Rüşd’ün bu eserlerine dayanılarak metafizik, tabiat, bilgi öğretisi ile din-felsefe ilişkisi konularında birçok akademik çalışma yapılmıştır. Ancak İbn Rüşd’ün siyaset ve ahlak konusundaki iki önemli eserinin Arapça asılları kaybolduğu için bu konularda yeterli çalışma yapılmamıştır.11 İbn Rüşd’e göre siyaset bilimin konusu ve ilkeleri nazarî ilimlerin konu ve ilkelerinden farklıdır. Siyaset biliminin konusu iradi fiillerdir; bunun temeli ise seçme yetisidir. Bu ilmin gayesi diğer nazarî ilimlerden farklıdır. Diğer nazarî ilimlerin gayesi sadece bilmedir. Oysa siyaset biliminin gayesi eylemdir, pratiğe bakan yönü vardır.12 İbn Rüşd, kendi zamanındaki yöneticileri sözleriyle ve eylemleriyle, cesaretle açık bir biçimde eleştirmiş, onların müstebit olduğunu söylemiştir. Siyaset bilimcileri arasında İbn Rüşd’ü farklı kılan onun bu özelliğidir.13 İbn Rüşd’e göre devleti yönetmeye aday birinin felsefe eğitimi görmüş olması gerekir. Çünkü felsefe siyasi iktidarın kaynağıdır, devlette ve insanlarda iyilik ve kötülüğü tanıma imkânı verir. 14 İbn Rüşd’e göre felsefenin amacı, varlık üzerinde esaslı araştırmalarda bulunarak son tahlilde var olan her şeyi Allah’ın mevcudiyetine delâleti bakımından değerlendirmektir.15Şeriat varlığı araştırıp incelemeyi teşvik ettiği için felsefenin şer‘î bakımdan mendup veya vâcip sayılması gerekir. Burada İbn Rüşd’ün, Kur’ân-ı Kerîm’de yer alan16 ve “ibret alma, değerlendirme” anlamına gelen i‘tibâr ile “bakma, görme ve bilme, düşünme” anlamlarına gelen nazar17 terimlerini çıkış noktası olarak aldığı görülmektedir. Buna göre şeriat insanları, var olanları ya akıl yoluyla veya hem aklî hem de şer‘î yolla değerlendirmeye (nazar ve i‘tibâr) davet etmektedir. Şu hâlde şeriatın öngördüğü değerlendirme mantıkta “burhan” adı verilen şeydir. Bu sebeple şeriatın mantıkta söz konusu edilen burhanı teşvik ettiğini söylemek şeriatın ruhuna aykırı olmaz 18
Sonuç itibariyle İbn Rüşd’ün Telhîsü’s-Siyâse li Eflâtûn adlı eseri, siyaset düşüncesi alanında kendine özgü kuram ve öğretileri olan İslâm ile dışarıdan getirilen Yunan siyaset felsefesine ait sistem ve teorilerin kaynaştırılmasına dair klasik bir örnek olup, farklı düşünce iklimleri arasında köprü vazifesi görmüş, biri pagan kültürüne dayanan diğeri semavi olan iki farklı medeniyet arasındaki etkileşimin en güzel örneklerinden birini vermiştir. Ayrıca İbn Rüşd, bu eseriyle hem İslâm düşüncesini hem de Batı düşüncesini derinden etkileyebilmiştir.
2.3. Siyaset ve Din
Gazali’nin düşünce yapısı içerisinde toplum, devlet ve siyaset olguları insanın ahiret saadetinin sağlaması açısından bir araç hükmündedir. İnsanların bir arada yaşarken ihtiyaçlarını karşılamaları bir iş bölümü ve organizasyonu da beraberinde getirmektedir. Gazali’nin toplum ve devlet anlayışı ortaya çıkan bu organizasyonun işleyişi ile alakalıdır. Zira bu organizasyon ona göre insanın sadece dünyaya meyletmesi ya da ahireti kazandıracak bir araç haline gelmesine de neden olabilir. İnsanın dünyaya meyletmesi durumunda insanlar arasında çeşitli problemlerin ortaya çıkmasına neden olacaktır. Devlet, ortaya çıkacak olan problemlerin bertaraf edilmesi için vardır. Bu nedenle Gazali, bu organizasyonda önemli rolü olan idarecilerin amacının Allah’a itaat ve ahireti kazanmak olması gerektiğini vurgular. O, yöneticilerin Allah’ı, sıfatlarını ve ahireti bilmeleri gerektiğini düşünmekte ve eserlerinde bu düşüncesini açıkça ifade etmektedir. Gazali genel felsefe anlayışı içerisinde kalarak siyaset felsefesinde de dünyanın insan açısından asıl hedef olmadığı düşüncesini ısrarla savunmaktadır.19 Gazâli siyaset düşüncesinde, bir toplumun başında mutlaka bir devlet başkanının bulunması gerekir. Zira din ve dünya işlerinin düzeninin ancak devlet başkanının varlığıyla mümkündür. Devlet başkanı her türlü meşruiyetin kaynağı olarak tek olmak zorundadır. Devlet başkanının tayini nassla değil, seçim veya veliahtlık yoluyla olmalıdır. Devlet başkanının seçimle belirlenmesi halinde, kullanılacak oyların sayısından çok, oyları kullananların sosyal ve siyasi ağırlıklarının önemli olduğunu belirtir. Çünkü devlet başkanlığı seçiminde kemiyet değil keyfiyet önemlidir.20
Gazâli siyaset düşüncesinin asıl amacı fert-toplum ilişkisini sağlamanın yanında ahiret saadetini de temin etmektir. Yani devletin amacı, Allah’ın emirlerini yaşatmak suretiyle, halkın mutluluğunu temin etmektir. Buna göre siyaset dini hükümlerin bilinmesi ve bu hükümlerin sık sık değişen hayat şartlarına göre uygulanmasıdır. Toplumsal düzenin devamı için din vazgeçilmez bir öğedir.21
İbn Rüşd her ne kadar Aristocu olarak bilinse de kaynak yetersizliğinden ötürü siyaset felsefesi alanında referans olarak Aristo’nun Politikası yerine Eflatun’un Devlet kitabını yorumlamıştır. Yaptığı yorumlamada soyut olarak Eflatun’u beğenmekle kalmaz, onun fikirlerini tartışır, eleştirir, aksini ispat eder, reddeder veya beğenerek onları teyit eder. Yeri
geldiğinde de siyaset felsefesine dair kendi görüşlerini de anlatır.22 Eflatun’dan hareketle oluşturduğu yapıda İslam tarihinin siyasi, sosyal ve iktisadi gelişimini yorumlamış ve siyasi konjonktürün değişiminin nedeni ile ihtilal veya isyanların nedenlerini de sorgulamıştır. Önemli tarihi olayları siyasi yapı ve siyasi tarih çerçevesinde gerek İslâm’ın ilk asrı, gerekse Murabıtlar ve gerekse kendi yaşadığı Muvahhidler dönemi ile ilintili olarak anlatmıştır.
İbn Rüşd, ilimleri iki ana başlık altında sınıflandırılmıştır. Bunlardan birincisi nazaridir, amacı bilginin kendisidir. İkincisi ise el-ilmu’l-medeni olup ahlak ve siyaset ilimlerinden meydana gelmektedir. Ahlakın gayesi, yetkinliği elde edebilmesi için bireyin hazırlanması ve yönetilmesidir. Siyasetin amacı ise şehri erdemli hale getirebilmek için hazırlanması ve yönetilmesidir. Bir yönüyle siyaset ve ahlak iç içedir. İbn Rüşd’e göre insanın devletsiz yaşaması imkansızdır. İnsan en yüce mükemmelliğe ancak ideal devlette ulaşabilir.
Herhangi bir siyasi topluluk dışında, insanın mutluluğa ve mükemmelliğe ulaşması bir yana, hayatını bile devam ettirmesi mümkün değildir İbn Rüşd, insani toplumun oluşumunu ekonomik gerekçelerle izah etmiştir. Zira ona göre toplumun varlık nedeni; insanın tek başına, kendi kendine yetmemesi, başkalarına gereksinimi olmasıdır.
İbn Rüşd’e göre insanın mahiyetini belirleyen ve onu diğer varlıklardan ayıran temel vasfı aklî etkinlikleridir. Akıllı oluşu aynı zamanda ona çok önemli bir konum sağlar; çünkü o aklı sayesinde insandır ve varlık alanındaki her şeyden daha değerlidir
3. SONUÇ
Ulaşılan son noktada Gazali ve İbn Rüşd pencerelerinden din ve siyaset ilişkisini karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Belirtilen amaç çerçevesinde çalışma, birincil kaynaklar başta olmak üzere çeşitli makale, internet sitesi ve gazetelerden elde edilen bilgiler dahilinde hazırlanmıştır. Elde edilen bilgiler dahilinde hazırlanan çalışmada Gazalinin din ve siyaset ilişkisi ile İbn Rüşd’ün din ve siyaset ilişkisi ile ilgili yapılan benzer çalışmalardan bilgi olarak uç bir farklılık içermemektedir. Çalışma kapsamında Gazali ve İbn Rüşd’ün din ve siyaset ilişkisine iki farklı bakış açısı olmasını dile getirmiş olmakla birlikte bunun bir fikir zenginliği olarak değerlendirilmesi gerektiği kanaatine vardık. Bu bağlamda çalışmamız sonuç itibariyle, farklı fikirlerin zenginliği niteliğini ortaya koymuştur.
Alt Bilgiler
1Kenan Şeker, ‘’Gazali’de Siyaset Düşüncesi’’, (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ, 2008), s.9
2https://www.hurriyet.com.tr/gundem/el-gazali-kimdir-ebu-hamid-el-gazalinin-hayatiyla-ilgili-bilgiler 41646529
3 Şeker, ‘’Gazali’de Siyaset Düşüncesi’’, s.16
4https://www.hurriyet.com.tr/gundem/el-gazali-kimdir-ebu-hamid-el-gazalinin-hayatiyla-ilgili-bilgiler 41646529
5Mustafa Çağrıcı, ‘’Gazzali’’, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (DİA) (İstanbul, Türkiye Diyanet Vakfı, 2000), c.13, s.489
6İmam Gazzâlî, el-Münkız mine’d-dalâl, çev. Hamidullah Ünal, Ravza Yayınları, 2017, Ankara, s.48 8Şeker, ‘’Gazali’de Siyaset Düşüncesi’’, s.60
7Şeker, ‘’Gazali’de Siyaset Düşüncesi’’, s.60
8 Hüseyin Sarıoğlu, ‘Doğudan Batıya Düşüncenin Serüveni, İbn Rüşd’’, İnsan Yayınları, Ankara, s. 78 10
9 Casim Avcı, ”Nasihatü’l-Müluk”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (DİA) (İstanbul, Türkiye Diyanet Vakfı, 2000), c.32, s.411
10Cevher Şulul, ‘’İbn Rüşd’ün Siyaset Felsefesi’’, Harran Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, c.13 (2008):57
11 Şulul, ‘’İbn Rüşd’ün Siyaset Felsefesi’ s.65
12İbn Rüşd,Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Ankara: 1999, c.20, s.257
13 Sarıoğlu, ‘Doğudan Batıya Düşüncenin Serüveni, İbn Rüşd’’, s.577
14 Şulul, ‘’İbn Rüşd’ün Siyaset Felsefesi’’, s.66
15 H. Bekir Karlığa, “Faslü’l-Makal”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (DİA) (İstanbul, Türkiye Diyanet Vakfı, 2000), s. 64
16 (el-Haşr 59/2)
17 (el-A‘râf 7/185, el-Gāşiye 88/17)
18 Karlığa, ‘’Faslü’l-Makal’’, 12, s.217
19 Bayram Ali Çetinkaya, ‘’İbn Rüşd’ün Projesi: Felsefe-Din Uzlaşımı’’, Doğudan Batıya Düşüncenin Serüveni, İnsan Yayınları, s.638-662
20 Karlığa, ‘’Faslü’l-Makal’’, s.220
21 Hüseyin Sarıoğlu, Tehafütü Tehafüti’l-Felasife, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (DİA) (İstanbul, Türkiye Diyanet Vakfı, 2000), 40, s.314
22 Şulul, ‘’İbn Rüşd’ün Siyaset Felsefesi’’, s.47
KAYNAKÇA
1. Avcı, Casim, ”Nasihatü’l-Müluk”, (2006) Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (DİA) (İstanbul, Türkiye Diyanet Vakfı,) c.32, s.411
2. Aygen, M. (2019). Din, Devlet ve Siyaset İlişkisi Üzerine. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt:7 Sayı: 18, 516-536
3. Çağrıcı, Mustafa, (1996) ‘’Gazzali’’, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (DİA) İstanbul, Türkiye Diyanet Vakfı, c.13, s.530-534
4. Çetinkaya, Bayram Ali, İbn Rüşd’ün Projesi: Felsefe-Din Uzlaşımı, Doğudan Batıya Düşüncenin Serüveni, İnsan Yayınları
5. İmam Gazzâlî, el-Münkız mine’d-dalâl, çev. Hamidullah Ünal, Ravza Yayınları, 2017, Ankara
6. Şulul, Cevher, (2009) “İbn Rüşd’ün Siyaset Felsefesi”, Doğudan Batıya Düşüncenin Serüveni, İnsan Yayınları, Ankara
7. Karlığa, H Bekir, ‘’Faslü’l-Makal’’, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (DİA) (İstanbul, Türkiye Diyanet Vakfı, 2000), c.12, s.217-219
8. Sarıoğlu, Hüseyin, ‘’Tehafütü Tehafüti’l-Felasife’’, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. (DİA) (İstanbul, Türkiye Diyanet Vakfı, 2000), c.40, s.314-317
9. Sarıoğlu, Hüseyin, (2017) Doğudan Batıya Düşüncenin Serüveni, İbn Rüşd, İnsan Yayınları, Ankara
10.Şeker, Kenan,‘’Gazali’de Siyaset Düşüncesi’’, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ, 2008
11. Şulul, Cevher. “İbn Rüşd’ün Siyaset Felsefesi”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 20 (Aralık 2008): 57-69.
12. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/el-gazali-kimdir-ebu-hamid-el-gazalinin hayatiyla-ilgili-bilgiler-41646529